Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
ArbetsområdenNivåbeskrivningarBESTAs uppbyggnad
  • Arbetsområden
    • 10-12 Utredning m.m.
      • 10 Samhällsinriktat planerings-, utrednings- och förhandlingsarbete
      • 11 Utrednings-, inspektions- och tillsynsarbete med allmänrättslig inriktning
      • 12 Juridiskt utredningsarbete
    • 13 Kund- och medborgarservice
      • 13 Kund- och medborgarservice
    • 14-22 FoU, utbildning och forskning m.m.
      • 14 Forsknings- och utvecklingsarbete med teknisk och naturvetenskaplig inriktning
      • 15 Forsknings- och utvecklingsarbete med medicinsk eller liknande inriktning
      • 16 Forsknings- och utvecklingsarbete med samhällsvetenskaplig, humanistisk, konstnärlig eller rättsvetenskaplig/juridisk m.m. inriktning
      • 17 Utbildning och forskning med humanistisk, religionsvetenskaplig och konstnärlig inriktning
      • 18 Utbildning och forskning med samhällsvetenskaplig och rättsvetenskaplig/juridisk inriktning
      • 19 Utbildning och forskning med teknisk och naturvetenskaplig inriktning
      • 20 Utbildning och forskning med medicinsk, odontologisk samt veterinärmedicinsk inriktning
      • 21 Utbildningsarbete
      • 22 Utbildnings- och forskningsadministration
    • 24 Militärt arbete
      • 24 Militärt arbete
    • 25-32 Rättsligt arbete
      • 25 Åklagarverksamhet
      • 26 Dömande verksamhet
      • 27 Inte dömande verksamhet vid domstolar, hyres- och arrendenämnder och Rättshjälpsmyndigheten
      • 28 Exekutionsarbete och obeståndsrättsligt arbete
      • 29 Gränsövervakningsarbete
      • 30 Polisarbete
      • 31 Brottsutredningsarbete
      • 32 Kriminalvårdsarbete
    • 34-38 Medicinskt, socialt m.m. arbete
      • 34 Medicinskt arbete
      • 35 Veterinärarbete, livsmedelstillsyn och djurskyddskontroll
      • 36 Psykologarbete
      • 37 Socialt och kurativt arbete
      • 38 Arbetsförmedling
    • 40-44 Kulturarbete
      • 40 Arkivverksamhet
      • 41 Biblioteks- och dokumentationsarbete
      • 42 Museiarbete
      • 43 Kulturmiljövård
      • 44 Form-, ljus-, ljud- och bildarbete
    • 45-57 Administrativt, ekonomiskt m.m. arbete
      • 45 IT Drift, underhåll och support
      • 46 IT Systemutveckling och systemförvaltning
      • 47 HR- och personalarbete
      • 48 Ekonomiarbete
      • 49 Informations- och kommunikationsarbete
      • 50 Tolknings- och översättningsarbete
      • 53 Internt stöd-, utvecklings- och administrativt arbete
      • 54 Kontorsservicearbete
      • 55 Revisions- och granskningsarbete
      • 56 Inköps- och upphandlingsarbete
      • 57 Marknadsföring och försäljning
    • 60-72 Tekniskt och naturvetenskapligt arbete, anläggningsarbete, produktion m.m.
      • 60 Tillverkning, reparation och teknisk service
      • 61 Driftövervakning
      • 62 El- och teletekniskt arbete
      • 63 Mark-, anläggnings- och byggnadsarbete
      • 64 Arbete inom jordbruk, skogsbruk, jakt och fiske
      • 66 Tekniskt utrednings- och utvecklingsarbete
      • 67 Arkitektarbete, fysisk planering och anläggningskonstruktion
      • 68 Produktionsplanering och produktionsledning
      • 69 Kvalitets- och kontrollarbete
      • 70 Beräknings- och mätningsarbete
      • 71 Naturvetenskapligt arbete
      • 72 Säkerhets-, räddnings- och samhällsskyddsarbete
    • 74-77 Förvaltning, skötsel m.m.
      • 74 Restaurangarbete
      • 75 Fastighetsförvaltning
      • 76 Lager- och förrådshantering
      • 77 Lokalvård
    • 80-84 Trafik- och transportarbete
      • 80 Trafik- och transportplanering
      • 81 Fordonsförare
      • 82 Sjötrafikarbete
      • 83 Flygtrafikarbete
      • 84 Trafikledningsarbete, tåg och väg
  • Nivåbeskrivningar
  • BESTA-systemets uppbyggnad
    • Arbetsområde
    • Grupperingsnivå
    • Chefsbefattning eller annan befattning
    • Lokal komplettering
    • Enighet eller oenighet vid samråd
    • Yrkesspecificering
    • Kompetenskategori
  • Om BESTA
  • Utbildningar
  • Klassificering steg för steg
  • Frågor och svar
  • Arbetsområden
  • Nivåbeskrivningar
  • BESTAs uppbyggnad
  1. 14-22 FoU, utbildning och forskning m.m.

Arbetsområde 17

Utbildning och forskning med humanistisk, religionsvetenskaplig och konstnärlig inriktning

Uppdaterad 2024-04-18

Till arbetsområdet förs befattningar vid universitet och högskolor som i ett längre tidsperspektiv undervisar minst 20 procent av full arbetstid i ämnen inom vetenskapsområdet humaniora och religionsvetenskap samt inom konstnärlig verksamhet.

Arbetsinnehåll

  • Undervisa, handleda samt examinera inom grundutbildning, forskarutbildning och uppdragsutbildning.
  • Arbeta med forskning och utvecklingsarbete.
  • Arbeta med kompetensutveckling inom det egna ämnesområdet.
  • Samverka i olika former med samhälle och näringsliv.
  • Utarbeta studieplaner och läromedel.
  • Bedriva akademiskt ledarskap inom grund- och forskarutbildningen.
  • Genomföra pedagogiskt utvecklingsarbete.

Avgränsningar

  • Doktorander och prefekter redovisas här även om undervisning inte ingår i anställningens arbetsuppgifter.
  • Andra befattningar vid universitet och högskolor som, sett i ett längre tidsperspektiv, endast bedriver forskning förs till arbetsområde 16.
  • Utbildning och forskning med annan ämnesinriktning förs till arbetsområde 18, 19 eller 20.
  • Befattningar som, sett i ett längre tidsperspektiv, endast administrerar och planerar utbildning förs till arbetsområde 22.

Grupperingsnivåer

Med exempel på vanligt förekommande arbetsuppgifter för respektive nivå.

Nivå 3

Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt utifrån tillämpade riktlinjer och praxis inom verksamheten.

  • Medverkar i undervisning inom grundutbildning.
  • Ägnar sig åt egen forskarutbildning (doktorand).

Generell nivå 3

Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt till exempel utifrån tillämpade riktlinjer och praxis vid myndigheten eller motsvarande verksamhet. Givna ramar finns i regel avseende metoder och rutiner. Arbetet består av ett flertal olikartade uppgifter som ofta är av analyserande och utvärderande karaktär. Vid ovanligare problem diskuteras och förankras åtgärder med överordnad.

Teoretisk och praktisk kunskap eller ofta bred erfarenhet inom arbetsområdet, eller båda.

Nivå 4

Arbetet utförs självständigt och består i huvudsak av uppgifter som är av analyserande och utvärderande karaktär.

  • Undervisar, handleder samt examinerar inom grundutbildning.
  • Deltar i utvecklingen av utbildning inom området.
  • Medverkar i forsknings- och utvecklingsverksamhet.
  • Följer ämnets utveckling.
  • Samverkar med samhälle och näringsliv samt informerar om verksamheten.

Generell nivå 4

Arbetet utförs självständigt till exempel utifrån planer, riktlinjer och praxis vid myndigheten. Beslut och ställningstaganden baseras i huvudsak på tidigare praxis, erfarenheter eller metoder. Arbetet består huvudsakligen av uppgifter som är av analyserande och utvärderande karaktär, där utveckling ofta förekommer. Uppgifterna är komplexa men i huvudsak angivna eller definierade. Principiellt viktiga lösningar diskuteras och förankras med överordnad.

Bred eller djup kunskap och/eller erfarenhet inom arbetsområdet samt god kunskap om bakomliggande teorier och principer.

Nivå 5

Arbetet består i huvudsak av komplexa uppgifter där arbetsmetoder och alternativ till lösningar inte är givna eller definierade.

  • Undervisar i samt deltar i utvecklingen av grund- och forskarutbildning.
  • Handleder studerande inom grundutbildning samt kan vara handledare för doktorand.
  • Deltar i internt ledningsarbete.
  • Utvecklar nya examinationsformer samt examinerar.
  • Planerar och genomför forskningsverksamhet.
  • Kan under en begränsad tid (max fem år) ägna huvuddelen av arbetstiden åt egen forskning.

I normalfallet ingår arbete både inom grund- och forskarutbildning samt forskning.

Generell nivå 5

Arbetet utförs i regel utifrån kortsiktiga och långsiktiga verksamhetsmål. Arbetsmetoder och alternativ till lösningar är inte givna eller definierade och kräver ofta nytänkande. Arbetet består huvudsakligen av komplexa uppgifter som är av analyserande och utvärderande karaktär, oftast med betydande inslag av planering och metodutveckling. Resultatet har ofta en påverkan på flera verksamheter inom myndigheten, eller motsvarande.

Djup, ingående eller bred kunskap och erfarenhet inom arbetsområdet samt mycket god kunskap om bakomliggande teorier och principer.

Nivå 6

  • Har ämnesansvar och övergripande ansvar för utbildnings- och forskningsverksamheten inom ämnet.
  • Deltar i genomförande och utveckling av utbildningen på alla nivåer.
  • Handleder studerande inom företrädesvis forskarutbildningen.
  • Leder forskargrupper och bedriver forskning.
  • Fullgör sakkunniguppdrag.
  • Utvecklar kunskapsutbytet med samhälle och näringsliv.


Merparten av arbetstiden ägnas i normalfallet åt forskning och forskarutbildning.

Se även generella nivåbeskrivningar.

Generell nivå 6

Arbetet kännetecknas av att det är utpräglat utvecklingsinriktat och nyskapande. Arbetet utförs i regel utifrån övergripande policy och målsättningar. Arbetet består i att lösa komplexa problem av stor vikt för hela myndigheten, eller motsvarande verksamhet, och som oftast kräver nya angreppssätt. Resultatet påverkar ofta hela myndigheten eller verksamheten långsiktigt.

Omfattande kompetens och mycket djup och/eller bred kunskap i aktuella teorier och principer.

Yrkesspecificering (SSYK-nyckel)

  • 1Doktorand (2314)
  • 2Adjunkt inkl. adjungerad adjunkt (2319)
  • 3Forskarassistent (2313)
  • 4Biträdande lektor (2312)
  • 5Lektor (efter befordran) inkl. adjungerad lektor (2312)
  • 6Lektor (efter rekrytering) (2312)
  • 7Professor (efter befordran) inkl. adjungerad professor (2311)
  • 8Professor (efter rekrytering) (2311)
  • 9Postdoktor (2313)
  • XAnnat
  • XChef (159)

BESTA - ett partsgemensamt klassificeringssystem

Kontaktuppgifter

Mejla till: besta@arbetsgivarverket.se
om du har frågor om BESTA

Arbetsgivarverket logo
OFR:s logga.
Saco-S
Seco logo