Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
ArbetsområdenNivåbeskrivningarBESTAs uppbyggnad
  • Arbetsområden
    • 10-12 Utredning m.m.
      • 10 Samhällsinriktat planerings-, utrednings- och förhandlingsarbete
      • 11 Utrednings-, inspektions- och tillsynsarbete med allmänrättslig inriktning
      • 12 Juridiskt utredningsarbete
    • 13 Kund- och medborgarservice
      • 13 Kund- och medborgarservice
    • 14-22 FoU, utbildning och forskning m.m.
      • 14 Forsknings- och utvecklingsarbete med teknisk och naturvetenskaplig inriktning
      • 15 Forsknings- och utvecklingsarbete med medicinsk eller liknande inriktning
      • 16 Forsknings- och utvecklingsarbete med samhällsvetenskaplig, humanistisk, konstnärlig eller rättsvetenskaplig/juridisk m.m. inriktning
      • 17 Utbildning och forskning med humanistisk, religionsvetenskaplig och konstnärlig inriktning
      • 18 Utbildning och forskning med samhällsvetenskaplig och rättsvetenskaplig/juridisk inriktning
      • 19 Utbildning och forskning med teknisk och naturvetenskaplig inriktning
      • 20 Utbildning och forskning med medicinsk, odontologisk samt veterinärmedicinsk inriktning
      • 21 Utbildningsarbete
      • 22 Utbildnings- och forskningsadministration
    • 24 Militärt arbete
      • 24 Militärt arbete
    • 25-32 Rättsligt arbete
      • 25 Åklagarverksamhet
      • 26 Dömande verksamhet
      • 27 Inte dömande verksamhet vid domstolar, hyres- och arrendenämnder och Rättshjälpsmyndigheten
      • 28 Exekutionsarbete och obeståndsrättsligt arbete
      • 29 Gränsövervakningsarbete
      • 30 Polisarbete
      • 31 Brottsutredningsarbete
      • 32 Kriminalvårdsarbete
    • 34-38 Medicinskt, socialt m.m. arbete
      • 34 Medicinskt arbete
      • 35 Veterinärarbete, livsmedelstillsyn och djurskyddskontroll
      • 36 Psykologarbete
      • 37 Socialt och kurativt arbete
      • 38 Arbetsförmedling
    • 40-44 Kulturarbete
      • 40 Arkivverksamhet
      • 41 Biblioteks- och dokumentationsarbete
      • 42 Museiarbete
      • 43 Kulturmiljövård
      • 44 Form-, ljus-, ljud- och bildarbete
    • 45-57 Administrativt, ekonomiskt m.m. arbete
      • 45 IT Drift, underhåll och support
      • 46 IT Systemutveckling och systemförvaltning
      • 47 HR- och personalarbete
      • 48 Ekonomiarbete
      • 49 Informations- och kommunikationsarbete
      • 50 Tolknings- och översättningsarbete
      • 53 Internt stöd-, utvecklings- och administrativt arbete
      • 54 Kontorsservicearbete
      • 55 Revisions- och granskningsarbete
      • 56 Inköps- och upphandlingsarbete
      • 57 Marknadsföring och försäljning
    • 60-72 Tekniskt och naturvetenskapligt arbete, anläggningsarbete, produktion m.m.
      • 60 Tillverkning, reparation och teknisk service
      • 61 Driftövervakning
      • 62 El- och teletekniskt arbete
      • 63 Mark-, anläggnings- och byggnadsarbete
      • 64 Arbete inom jordbruk, skogsbruk, jakt och fiske
      • 66 Tekniskt utrednings- och utvecklingsarbete
      • 67 Arkitektarbete, fysisk planering och anläggningskonstruktion
      • 68 Produktionsplanering och produktionsledning
      • 69 Kvalitets- och kontrollarbete
      • 70 Beräknings- och mätningsarbete
      • 71 Naturvetenskapligt arbete
      • 72 Säkerhets-, räddnings- och samhällsskyddsarbete
    • 74-77 Förvaltning, skötsel m.m.
      • 74 Restaurangarbete
      • 75 Fastighetsförvaltning
      • 76 Lager- och förrådshantering
      • 77 Lokalvård
    • 80-84 Trafik- och transportarbete
      • 80 Trafik- och transportplanering
      • 81 Fordonsförare
      • 82 Sjötrafikarbete
      • 83 Flygtrafikarbete
      • 84 Trafikledningsarbete, tåg och väg
  • Nivåbeskrivningar
  • BESTA-systemets uppbyggnad
    • Arbetsområde
    • Grupperingsnivå
    • Chefsbefattning eller annan befattning
    • Lokal komplettering
    • Enighet eller oenighet vid samråd
    • Yrkesspecificering
    • Kompetenskategori
  • Om BESTA
  • Utbildningar
  • Klassificering steg för steg
  • Frågor och svar
  • Arbetsområden
  • Nivåbeskrivningar
  • BESTAs uppbyggnad
  1. BESTA-systemets uppbyggnad
G

Grupperingsnivå

Uppdaterad 2024-05-08

På denna sida

  • Medarbetare
  • Chef

Medarbetare

Grupperingsnivån anger arbetsuppgifternas omfång och komplexitet. Den ska också återspegla det ansvar, den självständighet, de kunskaper och de erfarenheter som krävs för att utföra dem. Ett arbetsområde består vanligen av sex nivåer, men det kan variera mellan olika arbetsområden.

Det finns både generella nivåbeskrivningar och mer arbetsområdesanpassade nivåbeskrivningar. De generella nivåbeskrivningarna finns för icke chefer och är gemensamma för samtliga arbetsområden i BESTA. För att klassificeringsarbetet ska bli så enhetligt som möjligt är det viktigt att primärt använda de generella nivåbeskrivningarna. De arbetsområdesanpassade nivåbeskrivningarna ska användas som ett komplement vid klassificering i BESTA för att fastställa grupperingsnivå inom ett arbetsområde.

I allmänhet är spännvidden för arbetsuppgifternas komplexitet relativt stor inom varje grupperingsnivå och ökar ju högre nivån är. Grupperingsnivån är inte konstruerad för att göra direkta jämförelser över arbetsområdesgränserna. Att generella nivåbeskrivningar används i klassificeringen (i kombination med exempel på arbetsuppgifter) innebär inte att två befattningar som klassats i olika arbetsområden, men i samma grupperingsnivå, enbart av detta skäl kan betraktas som likvärdiga arbeten. Detta illustreras i bilden där fyra arbetsområden jämförs. För att identifiera likvärdiga arbeten krävs en djupare kvantitativ analys.

När man använder BESTA-koden, speciellt på individnivå eller för små grupper, är det viktigt att vara medveten om att även om två befattningar efter klassificering resulterar i samma kod behöver det inte innebära att arbetsuppgifterna därmed är helt lika eller likvärdiga.

Nivå 1 =  lägst grupperingsnivå till nivå 6 = högst grupperingsnivå.

Ett diagram med fyra vertikala staplar där siffrorna 1 till och med 6 finns inlagda. Illustrationens innehåll beskrivs mer i texten.

Chef

A Högre chef. Chef direkt underställd myndighetschefen (eller motsvarande). Är chef över chefer.
Q Högre chef. Chef direkt under myndighetschefen (eller motsvarande). Är chef över medarbetare.
B Mellanchef. Chef underställd annan chef är myndighetschefen (eller motsvarande). Är chef över chefer.
C Första linjens chef. Chef underställd annan chef än myndighetschefen (eller motsvarande). Är chef över medarbetare.

Bilden visar en hierarkisk struktur av chefsnivåer inom BESTA-systemet med olika nivåer och roller ordnade vertikalt. Innehållet i illustrationen beskrivs mer i texten.

Som förtydligande till klassificeringen av chefer gäller att:

  • I BESTA definieras chef som en befattning som innebär formellt personalansvar tillsammans med ansvar och befogenhet att planera och leda myndighetens verksamhet på aktuell nivå.
  • Större myndigheter kan ha flera chefsnivåer som ska klassificeras i nivå B.
  • Klassificering behöver inte ske i alla nivåer. Exempelvis kan en myndighet endast ha chefer som klassificeras i nivå A eller C och en annan myndighet endast ha chefer som klassificeras i Q, ofta avhängigt dess storlek och/eller organisationsstruktur.
  • Chefer ska fortfarande klassificeras per arbetsområde. Valet av arbetsområde styrs av vilket arbetsområde merparten av chefens medarbetare tillhör.
  • Myndighetschef eller motsvarande ska klassificeras med koden 100000000.

BESTA-systemet

AA

Arbetsområde

G

Grupperingsnivå

C

Chefsbefattning eller annan befattning

LL

Lokal komplettering

S

Enighet eller oenighet vid samråd

Y

Yrkesspecificering

K

Kompetenskategori

BESTA - ett partsgemensamt klassificeringssystem

Kontaktuppgifter

Mejla till: besta@arbetsgivarverket.se
om du har frågor om BESTA

Arbetsgivarverket logo
OFR:s logga.
Saco-S
Seco logo