Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
ArbetsområdenNivåbeskrivningarBESTAs uppbyggnad
  • Arbetsområden
    • 10-12 Utredning m.m.
      • 10 Samhällsinriktat planerings-, utrednings- och förhandlingsarbete
      • 11 Utrednings-, inspektions- och tillsynsarbete med allmänrättslig inriktning
      • 12 Juridiskt utredningsarbete
    • 13 Kund- och medborgarservice
      • 13 Kund- och medborgarservice
    • 14-22 FoU, utbildning och forskning m.m.
      • 14 Forsknings- och utvecklingsarbete med teknisk och naturvetenskaplig inriktning
      • 15 Forsknings- och utvecklingsarbete med medicinsk eller liknande inriktning
      • 16 Forsknings- och utvecklingsarbete med samhällsvetenskaplig, humanistisk, konstnärlig eller rättsvetenskaplig/juridisk m.m. inriktning
      • 17 Utbildning och forskning med humanistisk, religionsvetenskaplig och konstnärlig inriktning
      • 18 Utbildning och forskning med samhällsvetenskaplig och rättsvetenskaplig/juridisk inriktning
      • 19 Utbildning och forskning med teknisk och naturvetenskaplig inriktning
      • 20 Utbildning och forskning med medicinsk, odontologisk samt veterinärmedicinsk inriktning
      • 21 Utbildningsarbete
      • 22 Utbildnings- och forskningsadministration
    • 24 Militärt arbete
      • 24 Militärt arbete
    • 25-32 Rättsligt arbete
      • 25 Åklagarverksamhet
      • 26 Dömande verksamhet
      • 27 Inte dömande verksamhet vid domstolar, hyres- och arrendenämnder och Rättshjälpsmyndigheten
      • 28 Exekutionsarbete och obeståndsrättsligt arbete
      • 29 Gränsövervakningsarbete
      • 30 Polisarbete
      • 31 Brottsutredningsarbete
      • 32 Kriminalvårdsarbete
    • 34-38 Medicinskt, socialt m.m. arbete
      • 34 Medicinskt arbete
      • 35 Veterinärarbete, livsmedelstillsyn och djurskyddskontroll
      • 36 Psykologarbete
      • 37 Socialt och kurativt arbete
      • 38 Arbetsförmedling
    • 40-44 Kulturarbete
      • 40 Arkivverksamhet
      • 41 Biblioteks- och dokumentationsarbete
      • 42 Museiarbete
      • 43 Kulturmiljövård
      • 44 Form-, ljus-, ljud- och bildarbete
    • 45-57 Administrativt, ekonomiskt m.m. arbete
      • 45 IT Drift, underhåll och support
      • 46 IT Systemutveckling och systemförvaltning
      • 47 HR- och personalarbete
      • 48 Ekonomiarbete
      • 49 Informations- och kommunikationsarbete
      • 50 Tolknings- och översättningsarbete
      • 53 Internt stöd-, utvecklings- och administrativt arbete
      • 54 Kontorsservicearbete
      • 55 Revisions- och granskningsarbete
      • 56 Inköps- och upphandlingsarbete
      • 57 Marknadsföring och försäljning
    • 60-72 Tekniskt och naturvetenskapligt arbete, anläggningsarbete, produktion m.m.
      • 60 Tillverkning, reparation och teknisk service
      • 61 Driftövervakning
      • 62 El- och teletekniskt arbete
      • 63 Mark-, anläggnings- och byggnadsarbete
      • 64 Arbete inom jordbruk, skogsbruk, jakt och fiske
      • 66 Tekniskt utrednings- och utvecklingsarbete
      • 67 Arkitektarbete, fysisk planering och anläggningskonstruktion
      • 68 Produktionsplanering och produktionsledning
      • 69 Kvalitets- och kontrollarbete
      • 70 Beräknings- och mätningsarbete
      • 71 Naturvetenskapligt arbete
      • 72 Säkerhets-, räddnings- och samhällsskyddsarbete
    • 74-77 Förvaltning, skötsel m.m.
      • 74 Restaurangarbete
      • 75 Fastighetsförvaltning
      • 76 Lager- och förrådshantering
      • 77 Lokalvård
    • 80-84 Trafik- och transportarbete
      • 80 Trafik- och transportplanering
      • 81 Fordonsförare
      • 82 Sjötrafikarbete
      • 83 Flygtrafikarbete
      • 84 Trafikledningsarbete, tåg och väg
  • Nivåbeskrivningar
  • BESTA-systemets uppbyggnad
    • Arbetsområde
    • Grupperingsnivå
    • Chefsbefattning eller annan befattning
    • Lokal komplettering
    • Enighet eller oenighet vid samråd
    • Yrkesspecificering
    • Kompetenskategori
  • Om BESTA
  • Utbildningar
  • Klassificering steg för steg
  • Frågor och svar
  • Arbetsområden
  • Nivåbeskrivningar
  • BESTAs uppbyggnad
  1. Besta

Generella nivåbeskrivningar

Under fliken Ej chef finns de sex generella nivåbeskrivningarna som beskriver arbetets krav på självständighet, omfång, komplexitet, kunskap och erfarenhet för andra befattningar än chefsbefattningar.

Under fliken Chef beskrivs hur chefer klassas utifrån organisationsstruktur.

Uppdaterad 2024-04-30

Ej chef
Chef

Generell nivå 1

Arbetet är i stor utsträckning avgränsat till ett fåtal handlingsalternativ. Arbetet innehåller uppgifter av samma art som i huvudsak avslutas dagligen och som i regel är bundna till fastlagda rutiner eller utförs efter givna förutsättningar. Direkt eller övergripande arbetsledning finns oftast.

Baskunskap för att förstå rutiner och metoder eller erfarenhet inom arbetsområdet, eller båda.

Generell nivå 2

Arbetet utförs utifrån flera kända handlingsalternativ där valet ofta förutsätter ett eget ställningstagande. Arbetet kan innehålla inslag av egna analyser, bedömningar och åtgärder. Arbetet består av ett flertal uppgifter av likartad karaktär och utförs till exempel utifrån allmänna anvisningar, blanketter, föreskrifter eller motsvarande. Övergripande arbetsledning finns oftast.

Ingående kännedom om standardmetoder eller erfarenhet inom arbetsområdet, eller båda.

Generell nivå 3

Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt till exempel utifrån tillämpade riktlinjer och praxis vid myndigheten eller motsvarande verksamhet. Givna ramar finns i regel avseende metoder och rutiner. Arbetet består av ett flertal olikartade uppgifter som ofta är av analyserande och utvärderande karaktär. Vid ovanligare problem diskuteras och förankras åtgärder med överordnad.

Teoretisk och praktisk kunskap eller ofta bred erfarenhet inom arbetsområdet, eller båda.

Generell nivå 4

Arbetet utförs självständigt till exempel utifrån planer, riktlinjer och praxis vid myndigheten. Beslut och ställningstaganden baseras i huvudsak på tidigare praxis, erfarenheter eller metoder. Arbetet består huvudsakligen av uppgifter som är av analyserande och utvärderande karaktär, där utveckling ofta förekommer. Uppgifterna är komplexa men i huvudsak angivna eller definierade. Principiellt viktiga lösningar diskuteras och förankras med överordnad.

Bred eller djup kunskap och/eller erfarenhet inom arbetsområdet samt god kunskap om bakomliggande teorier och principer.

Generell nivå 5

Arbetet utförs i regel utifrån kortsiktiga och långsiktiga verksamhetsmål. Arbetsmetoder och alternativ till lösningar är inte givna eller definierade och kräver ofta nytänkande. Arbetet består huvudsakligen av komplexa uppgifter som är av analyserande och utvärderande karaktär, oftast med betydande inslag av planering och metodutveckling. Resultatet har ofta en påverkan på flera verksamheter inom myndigheten, eller motsvarande.

Djup, ingående eller bred kunskap och erfarenhet inom arbetsområdet samt mycket god kunskap om bakomliggande teorier och principer.

Generell nivå 6

Arbetet kännetecknas av att det är utpräglat utvecklingsinriktat och nyskapande. Arbetet utförs i regel utifrån övergripande policy och målsättningar. Arbetet består i att lösa komplexa problem av stor vikt för hela myndigheten, eller motsvarande verksamhet, och som oftast kräver nya angreppssätt. Resultatet påverkar ofta hela myndigheten eller verksamheten långsiktigt.

Omfattande kompetens och mycket djup och/eller bred kunskap i aktuella teorier och principer.

Bilden visar en hierarkisk struktur av chefsnivåer inom BESTA-systemet med olika nivåer och roller ordnade vertikalt. Innehållet i illustrationen beskrivs mer i texten.

A Högre chef. Chef direkt underställd myndighetschefen (eller motsvarande). Är chef över chefer.

Q Högre chef. Chef direkt under myndighetschefen (eller motsvarande). Är chef över medarbetare.

B Mellanchef. Chef underställd annan chef än myndighetschefen (eller motsvarande). Är chef över chefer.

C Första linjens chef. Chef underställd annan chef än myndighetschefen (eller motsvarande). Är chef över medarbetare.

Som förtydligande till klassificeringen av chefer gäller att:

  • I BESTA definieras chef som en befattning som innebär formellt personalansvar tillsammans med ansvar och befogenhet att planera och leda myndighetens verksamhet på aktuell nivå.
  • Större myndigheter kan ha flera chefsnivåer som ska klassificeras i nivå B.
  • Klassificering behöver inte ske i alla nivåer. Exempelvis kan en myndighet endast ha chefer som klassificeras i nivå A eller C och en annan myndighet endast ha chefer som klassificeras i Q, ofta avhängigt dess storlek och/eller organisationsstruktur.
  • Chefer ska fortfarande klassificeras per arbetsområde. Valet av arbetsområde styrs av vilket arbetsområde merparten av chefens medarbetare tillhör.
  • Myndighetschef eller motsvarande ska klassificeras med koden 100000000.

BESTA - ett partsgemensamt klassificeringssystem

Kontaktuppgifter

Mejla till: besta@arbetsgivarverket.se
om du har frågor om BESTA

Arbetsgivarverket logo
OFR:s logga.
Saco-S
Seco logo