Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
ArbetsområdenNivåbeskrivningarBESTAs uppbyggnad
  • Arbetsområden
    • 10-12 Utredning m.m.
      • 10 Samhällsinriktat planerings-, utrednings- och förhandlingsarbete
      • 11 Utrednings-, inspektions- och tillsynsarbete med allmänrättslig inriktning
      • 12 Juridiskt utredningsarbete
    • 13 Kund- och medborgarservice
      • 13 Kund- och medborgarservice
    • 14-22 FoU, utbildning och forskning m.m.
      • 14 Forsknings- och utvecklingsarbete med teknisk och naturvetenskaplig inriktning
      • 15 Forsknings- och utvecklingsarbete med medicinsk eller liknande inriktning
      • 16 Forsknings- och utvecklingsarbete med samhällsvetenskaplig, humanistisk, konstnärlig eller rättsvetenskaplig/juridisk m.m. inriktning
      • 17 Utbildning och forskning med humanistisk, religionsvetenskaplig och konstnärlig inriktning
      • 18 Utbildning och forskning med samhällsvetenskaplig och rättsvetenskaplig/juridisk inriktning
      • 19 Utbildning och forskning med teknisk och naturvetenskaplig inriktning
      • 20 Utbildning och forskning med medicinsk, odontologisk samt veterinärmedicinsk inriktning
      • 21 Utbildningsarbete
      • 22 Utbildnings- och forskningsadministration
    • 24 Militärt arbete
      • 24 Militärt arbete
    • 25-32 Rättsligt arbete
      • 25 Åklagarverksamhet
      • 26 Dömande verksamhet
      • 27 Inte dömande verksamhet vid domstolar, hyres- och arrendenämnder och Rättshjälpsmyndigheten
      • 28 Exekutionsarbete och obeståndsrättsligt arbete
      • 29 Gränsövervakningsarbete
      • 30 Polisarbete
      • 31 Brottsutredningsarbete
      • 32 Kriminalvårdsarbete
    • 34-38 Medicinskt, socialt m.m. arbete
      • 34 Medicinskt arbete
      • 35 Veterinärarbete, livsmedelstillsyn och djurskyddskontroll
      • 36 Psykologarbete
      • 37 Socialt och kurativt arbete
      • 38 Arbetsförmedling
    • 40-44 Kulturarbete
      • 40 Arkivverksamhet
      • 41 Biblioteks- och dokumentationsarbete
      • 42 Museiarbete
      • 43 Kulturmiljövård
      • 44 Form-, ljus-, ljud- och bildarbete
    • 45-57 Administrativt, ekonomiskt m.m. arbete
      • 45 IT Drift, underhåll och support
      • 46 IT Systemutveckling och systemförvaltning
      • 47 HR- och personalarbete
      • 48 Ekonomiarbete
      • 49 Informations- och kommunikationsarbete
      • 50 Tolknings- och översättningsarbete
      • 53 Internt stöd-, utvecklings- och administrativt arbete
      • 54 Kontorsservicearbete
      • 55 Revisions- och granskningsarbete
      • 56 Inköps- och upphandlingsarbete
      • 57 Marknadsföring och försäljning
    • 60-72 Tekniskt och naturvetenskapligt arbete, anläggningsarbete, produktion m.m.
      • 60 Tillverkning, reparation och teknisk service
      • 61 Driftövervakning
      • 62 El- och teletekniskt arbete
      • 63 Mark-, anläggnings- och byggnadsarbete
      • 64 Arbete inom jordbruk, skogsbruk, jakt och fiske
      • 66 Tekniskt utrednings- och utvecklingsarbete
      • 67 Arkitektarbete, fysisk planering och anläggningskonstruktion
      • 68 Produktionsplanering och produktionsledning
      • 69 Kvalitets- och kontrollarbete
      • 70 Beräknings- och mätningsarbete
      • 71 Naturvetenskapligt arbete
      • 72 Säkerhets-, räddnings- och samhällsskyddsarbete
    • 74-77 Förvaltning, skötsel m.m.
      • 74 Restaurangarbete
      • 75 Fastighetsförvaltning
      • 76 Lager- och förrådshantering
      • 77 Lokalvård
    • 80-84 Trafik- och transportarbete
      • 80 Trafik- och transportplanering
      • 81 Fordonsförare
      • 82 Sjötrafikarbete
      • 83 Flygtrafikarbete
      • 84 Trafikledningsarbete, tåg och väg
  • Nivåbeskrivningar
  • BESTA-systemets uppbyggnad
    • Arbetsområde
    • Grupperingsnivå
    • Chefsbefattning eller annan befattning
    • Lokal komplettering
    • Enighet eller oenighet vid samråd
    • Yrkesspecificering
    • Kompetenskategori
  • Om BESTA
  • Utbildningar
  • Klassificering steg för steg
  • Frågor och svar
  • Arbetsområden
  • Nivåbeskrivningar
  • BESTAs uppbyggnad
  1. 25-32 Rättsligt arbete

Arbetsområde 26

Dömande verksamhet

Uppdaterad 2024-04-18

Arbetsinnehåll

  • Ansvara för förberedande åtgärder i mål och ärenden.
  • Analysera bevis- och rättsfrågor.
  • Föredra mål och ärenden.
  • Delta som ledamot vid avgörandet av mål och ärenden.
  • Vara ordförande i rätten.
  • Upprätta domar och beslut.

Avgränsningar

  • Notarier, föredragande och beredningsjurister förs till arbetsområde 27.
  • Justitie- och regeringsråd klassificeras med koden 100000000.

Grupperingsnivåer

Med exempel på vanligt förekommande arbetsuppgifter för respektive nivå.

Nivå 3

Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt utifrån tillämpade riktlinjer och praxis inom verksamheten.

  • Ansvarar för förberedelse, inklusive föredragning, av mål och ärenden i överrätt och underrätt.

Generell nivå 3

Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt till exempel utifrån tillämpade riktlinjer och praxis vid myndigheten eller motsvarande verksamhet. Givna ramar finns i regel avseende metoder och rutiner. Arbetet består av ett flertal olikartade uppgifter som ofta är av analyserande och utvärderande karaktär. Vid ovanligare problem diskuteras och förankras åtgärder med överordnad.

Teoretisk och praktisk kunskap eller ofta bred erfarenhet inom arbetsområdet, eller båda.

Nivå 4

Arbetet utförs självständigt och består i huvudsak av uppgifter som är av analyserande och utvärderande karaktär.

  • Icke ordinarie domare med dömande uppgifter.
  • Förberedande arbete i Högsta domstolen och Regeringsrätten.

Generell nivå 4

Arbetet utförs självständigt till exempel utifrån planer, riktlinjer och praxis vid myndigheten. Beslut och ställningstaganden baseras i huvudsak på tidigare praxis, erfarenheter eller metoder. Arbetet består huvudsakligen av uppgifter som är av analyserande och utvärderande karaktär, där utveckling ofta förekommer. Uppgifterna är komplexa men i huvudsak angivna eller definierade. Principiellt viktiga lösningar diskuteras och förankras med överordnad.

Bred eller djup kunskap och/eller erfarenhet inom arbetsområdet samt god kunskap om bakomliggande teorier och principer.

Nivå 5

Arbetet består i huvudsak av komplexa uppgifter där arbetsmetoder och alternativ till lösningar inte är givna eller definierade.

  • Ledamot i tingsrätt, förvaltningsrätt, hovrätt eller kammarrätt.

Generell nivå 5

Arbetet utförs i regel utifrån kortsiktiga och långsiktiga verksamhetsmål. Arbetsmetoder och alternativ till lösningar är inte givna eller definierade och kräver ofta nytänkande. Arbetet består huvudsakligen av komplexa uppgifter som är av analyserande och utvärderande karaktär, oftast med betydande inslag av planering och metodutveckling. Resultatet har ofta en påverkan på flera verksamheter inom myndigheten, eller motsvarande.

Djup, ingående eller bred kunskap och erfarenhet inom arbetsområdet samt mycket god kunskap om bakomliggande teorier och principer.

Nivå 6

Se generella nivåbeskrivningar.

Generell nivå 6

Arbetet kännetecknas av att det är utpräglat utvecklingsinriktat och nyskapande. Arbetet utförs i regel utifrån övergripande policy och målsättningar. Arbetet består i att lösa komplexa problem av stor vikt för hela myndigheten, eller motsvarande verksamhet, och som oftast kräver nya angreppssätt. Resultatet påverkar ofta hela myndigheten eller verksamheten långsiktigt.

Omfattande kompetens och mycket djup och/eller bred kunskap i aktuella teorier och principer.

Yrkesspecificering (SSYK-nyckel)

  • 0Lagman i hovrätt och kammarrätt (2612)
  • 1Fiskal i överrätt (2612)
  • 2Fiskal som tjänstgör i underrätt (2612)
  • 3Adjungerad ledamot och assessor (2612)
  • 4Justitiesekreterare (2612)
  • 5Rådman i tingsrätt och förvaltningsrätt (2612)
  • 6Tekniska ledamöter (2612)
  • 7Hovrättsråd och kammarrättsråd (2612)
  • 8Vice ordförande i hovrätt och kammarrätt (2612)
  • 9Chefsrådman i tingsrätt och förvaltningsrätt (2612)
  • XAnnat
  • XChef (159)

BESTA - ett partsgemensamt klassificeringssystem

Kontaktuppgifter

Mejla till: besta@arbetsgivarverket.se
om du har frågor om BESTA

Arbetsgivarverket logo
OFR:s logga.
Saco-S
Seco logo